کد مطلب:34027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه











از سید میر حبیب الله بن محمد خوئی، درگذشته به سال 1324 هجری. وی پس از تحصیلات مقدماتی عازم نجف اشرف شد و نزد استادانی بزرگ همچون میرزا حبیب الله رشتی و میرزای شیرازی صاحب فتوای تنباكو تحصیل علم كرد. از جمله آثار و تالیفات این عالم بزرگ است: شرح العوامل فی النحو، تعلیقه علی فرائد الاصول للشیخ الانصاری، رسائل فی الاصول و الفقه، تحفه الصائمین فی شرح ادعیه الثلاثین، رساله فی رد الصوفیه و منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه كه مهمترین اثر میرزا حبیب الله خوئی است.[1] وی در این شرح بزرگ كه به عربی بر نهج البلاغه نگاشته، ترجمه ای از نهج البلاغه نیز ارائه كرده است.

نمونه ی ترجمه

(و من خطبه لهعلیه السلام و هی كلمه جامعه له، فیها تسویغ قتال

[صفحه 353]

المخالف و الدعوه الی طاعه الله الترقی فیها لضمان الفوز)

«و لعمری ما علی من قتال من خالف الحق و خابط الغی من ادهان و لا ایهان. فاتقوا الله عبادالله و فروا الی الله من الله و امضوا فی الذی نهجه لكم و قوموا بما عصبته بكم، فعلی ضامن لفلكم آجلا، ان لم تمنحوه عاجلا.»[2].

(از جمله خطب شریفه ی آن حضرت است

در اظهار ثبات قدم خود در محاربه ی جماعت طاغیه و رد قول كسی كه قایل ب مداهنه ی اوست در محاربه و ترهیب مردمان از تمرد و عصیان و ترغیب ایشان به طاعت خداوند عالمیان)

قسم به زندگانی خود كه نیست بر من از مقاتله ی مخالفین حق و شریع و سالكین طریق ضلالت هیچ مدارا كردن و سستی نمودن، پس بترسید از خدا ای بندگان خدا و بگریزید به سوی رحمت خدا از غضب خدا و بروید در آن راهی كه روشن ساخته است آن را از برای شما و قیام نمایید به آنچه باز بسته است آن را به شما. و هرگاه این طور حركت نمایید پس علی بن ابی طالب ضامن است بر رستگاری شما در آخرت اگر داده نشوید فیروزی و به مرداد خود نرسید در دنیا.[3].


صفحه 353.








    1. آغا بزرگ الطهرانی، نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، تعلیقات السید عبدالعزیز الطباطبائی، الطبعه الثانیه، دارالمرتضی، مشهد، 1404 ق. ج 1، ص 362، الذریعه، ج 14، ص 123 -122 منهاج البراعه الخوئی، ج 1، مقدمه صص د- و.
    2. نهج البلاغه، خطبه ی 24.
    3. منهاج البراعه الخوئی، ج 3، ص 347.